Ta en tupplur om du lider av depression

Chansen finns att du tagit en eller annan nap eller tupplur i ditt liv, när du känt dig lite nere. Eller så är det så att du helt enkelt är beroende av din vila; och att det inte gå en dag utan den där ”nappen”. Hur som helst, depressionstupplur, en relativt ny meme-trend på sociala medier. Och har något kommit in i Urban Dictionary och dykt upp på Reddit-så vet man att det är officiellt.

Men är en depressions-tupplur något bra? De flesta av oss (förutom kanske överenergiska småbarn), skulle älska att klämma i en tupplur under dagen. Men experter är inte så säkra på en depressionsnap – eller en snabb snooze; just när du känner att världen bara är för mycket – är en så bra idé egentligen.

tupplur

”Om tupplurar används för att undvika att göra eller konfrontera svåra saker eller att den blir överdriven då den är kopplad till deprimerade känslor eller låg energi, kan det vara ett symptom på en psykisk störning som depression, ångest eller sömnlöshet”, säger Simon Rego, PsyD, chefpsykolog.

Vissa människor som utnyttjar dessa tupplurar under depressionsperioder kan känna sig trötta hela tiden, sova mer än vanligt och sova som ett sätt att undkomma vad det är som ligger som bakgrund. Behovet av att ta en depressions-tupplur kan indikera klinisk depression, eftersom överdriven sömnighet är just en vanlig symptom på sjukdomen.

Å andra sidan kan sova för lite också vara ett tecken på depression. Vissa personer med depression känner rastlöshet, vilket leder till problem med att somna. Om du har svårt att slumra till på natten; är att ta en tupplur antagligen inte i dina tankar. Att ta en snabb ”nap” mitt på dagen kan till och med göra hela sov-processen svårare.

Men napping kan vara bra för andra människor. Enligt National Sleep Foundation kan en snabb tupplur förbättra din allmänna uppfattning, stärka din prestanda på jobbet och göra skillnad på misstag och olyckor; och självklart hjälper du dig att känna dig avslappnad och föryngrad under resten av din dag. Vissa undersökningar tyder på att en middagslur kan sänka blodtrycket.

Att vakna uppfriskad och redo att ta itu med en svår uppgift är annorlunda än att använda sömn för att ignorera den utmaningen helt. ”Om du tar en tupplur för att undvika en uppgift som är svår, är det i många fall inte ett adaptivt sätt att hantera”, säger sömnpsykologen Kelly Baron. ”Snarare än att konfrontera vad det är som gör att du känner dig orolig; kan det göra så att ångestkänslan blir värre.”

Medan det är helt normalt att känna sig lite sömnig om dagen – särskilt på eftermiddagen, när det finns ett naturligt dopp i vår rytme – det är nog inte så bra om du känner att du behöver en tupplur för att komma igenom dagen, varje dag.